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Noves tecnologies aplicades a la teràpia de conducta

Aviat hauré de començar a escriure la revisió dels treballs més rellevants que s’han fet durant el 2006 sobre noves tecnologies aplicades a la teràpia de conducta. Aquesta revisió la faig cada any per a les “Actualitzacions de la Societat Catalana de Recerca i Teràpia del Comportament”, és a dir, pel CDSCRITC.

Com que el primer que he fet és cercar la revisió del 2005, aquí la teniu [TICiTC2005.pdf]

Análisis de dos estrategias de enseñanza-aprendizaje en la docencia de Terapia de Conducta

International Journal of Clinical and Health Psychology, 2007, 7, 547-558. Análisis de dos estrategias de enseñanza-aprendizaje en la docencia de Terapia de Conducta. Miquel Tortella-Feliu, Mateu Servera y Jordi Llabrés (Institut Universitari d’Investigacions en Ciències de la Salut, Universitat de les Illes Balears, España)

Este estudio cuasi-experimental analiza la eficacia de una metodología docente basada en seminarios y evaluación continua (grupo S) respecto a la basada en clases magistrales y una única prueba de evaluación final (grupo M), y la disposición del alumnado a seguir estas metodologías y su grado de implicación en la asignatura Terapia de Conducta de los estudios de Psicología. Los alumnos del grupo S obtuvieron un mayor rendimiento académico que los estudiantes que no optaron por esa metodología docente, tanto en lo que respecta a la calificación media obtenida como al porcentaje de aprobados. La distribución del alumnado en la selección de grupo fue bastante homogénea aunque un porcentaje importante de alumnos no completó el curso con la metodología elegida inicialmente. Los alumnos del grupo S dedicaron más tiempo a la preparación de la asignatura. No se encontró relación significativa entre el tiempo de estudio y el rendimiento académico. Los resultados se discuten en el marco de la adaptación al Espacio Europeo de Educación Superior.

Changes in heart rate variability of flight phobics during a paced breathing task and exposure to fearful stimuli

International Journal of Clinical and Health Psychology, 2006, 6, 549-563. Changes in heart rate variability of flight phobics during a paced breathing task and exposure to fearful stimuli. Xavier Bornas, Jordi Llabrés, Miquel Noguera, Ana María López, Miquel Tortella-Feliu, Miquel Ángel Fullana, Pedro Montoya, Joan Miquel Gelabert, and Irene Vila

The aim of this experiment was to explore changes in the vagally mediated heart rate variability (HRV) of flight phobics during exposure to feared stimuli. A paced breathing task was included to control for respiration effects. Sixty-one flight phobics (40 women) with a mean age of 39.07 years (SD = 11.24) participated in the study. The root mean of the squared successive interbeat intervals differences (RMSSD) was taken as the time domain measure of HRV. High frequency (HF: 0.15-0.4 Hz) and low frequency (LF: 0.04-0.15 Hz) band power was calculated on the ECG recordings obtained during free breathing baseline (BL), paced breathing (PB), and exposure (E) to fearful stimuli. Heart rate unexpectedly increased from BL to PB, and decreased from PB to E, while no differences were found between BL and E. No changes in the RMSSD were seen across conditions. HF band power increased, as expected, from BL to PB, and a significant decrease was found from PB to E. LF band power, as well as the LF/HF ratio, increased from BL to E. Discussion focuses on (a) the role of the parasympathetic and the sympathetic nervous systems in fear-related situations, and (b) the effects of paced breathing in preparing the system to cope with threat.